widforss Filip Karlander

Våra partners

Tack för att ni gör denna podd möjlig!

Intervju med Filip Karlander, CEO Widforss

I denna intervju träffar jag, Jonny Rosengren, Widforss VD, Filip Karlander. Widforss startade som e-handel för tre år sedan även om många säkert känner igen varumärket som går långt tillbaka. Filip Karlander var med från start och under de första åren har de varit en riktig tillväxtraket. 2017 omsatte de 8 miljoner, 2018 omsatte de 56 miljoner och för 2019 landade de på drygt 120 miljoner kronor.

I intervjun berättar Filip om hur de lyckades med denna fantastiska bedrift. Vi pratar om strategier för sortiment och digital marknadsföring och om hur viktigt det är med en optimerad logistik.

Här kan du lyssna på intervjun med Widforss CEO:

En resa över förväntan

När bolaget drog igång sin e-handelsresa hade man höga mål och ambitioner. I styrelsen sitter flera e-handelsveteraner som exempelvis Rickard Kemfors från Panduro samt Pär Svärdsson från Apotea (som också är en av huvudägarna).

Bolagets första marknadsföringskanal var en fysisk katalog som skickades ut till jaktintresserade. Därefter fyllde man på med Googleannonsering, främst Google shopping, och man satte även upp ett eget ambassadörsprogram.

Om Widforss

Widforss är en e-handel med fokus på jakt, outdoor och hund. Det började som en jaktbutik och outdoor och hund låg sedan nära till hands när de utökade sortimentet. Idag har de drygt 13 000 produkter och delar lager med Apotea i Morgongåva.

Namnet har gamla anor. Sedan 1729 har Widforss AB varit leverantör till generationer av kunniga och medvetna jägare. Verksamheten bestod från början av handel med krut och kryddor men utökades under 1800-talet till handel med vapen, tillbehör och kläder. När ett nytt e-handelsbolag skulle ta sig in i segmentet jakt så visade det sig att varumärket Widforss var tillgängligt, vilket gjorde att man valde att starta i detta varumärke. Idag drivs e-handeln i ett bolag och den ursprungliga butiken, som även säljer vapen och ammunition, är externt ägd och har inget med e-handeln att göra.

Tre tips till dig som vill starta en framgångsrik e-handel

Här följer tre tips från Filip Karlander på vad han tycker du ska prioritera om du ska starta en framgångsrik e-handel. Mer om dessa tips får du höra i avsnittet som du hittar där poddar finns.

3 tips

  1. Man måste våga testa. Tänk brett och våga tänka nytt.
  2. Jobba hårt. Ju mer timmar du lägger ju mer får du ut.
  3. Var kostnadsmedveten. Köp inte in onödiga system och saker som gör att man tappar fokus.

Mer om dessa råd kan du höra om du lyssnar på denna podcast.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Dela gärna detta avsnitt med Widforss:

Länk till avsnittet: https://ecommercesuccess.se/intervju-widforss

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:

<iframe style=”border: none;” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/13324463/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” width=”100%” height=”90″ scrolling=”no” allowfullscreen=”allowfullscreen”></iframe>

Dela gärna detta avsnitt

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Dela
Dela på twitter
Dela
Dela på email
Maila

Nyhetsbrev / bli uppdaterad

Vill du bli informerad när nästa avsnitt är tillgängligt?

Populära gäster.

E-commerce recruit

E-commerce recruit är Sveriges enda renodlade rekryteringsföretag inom e-handelssektorn. Oavsett om du på väg att digitalisera din verksamhet, redan är en etablerad aktör eller tar klivet in i e-handelssektorn är vi din självklara samarbetspartner.

Kontakta oss

Har du synpunkter, vill du bidra med kunskap eller vara med i vår podcast?

Telefon: 0720 - 80 80 55
E-post: hej@ecommercesuccess.se
Adress: Baltzarsgatan 18, Malmö