Rickard lyko

Våra partners

Tack för att ni gör denna podd möjlig!

Intervju med Rickard Lyko, VD – Lyko

I detta avsnitt pratar jag, Jonny Rosengren, med Rickard Lyko som är VD och en av grundarna till familjeföretaget LYKO. Lyko startades av Rickards farfar som överlevde andra världskriget mycket tack vare sina frisörkunskaper. En stor del av familjen valde att arbeta inom frisöryrket medan Rickard valde att utbilda sig inom ekonomi. Börskraschen som skedde i samband med Rickards examen fick honom att ta beslutet att flytta hem till barndomstrakterna där han satsade på att bygga upp Lyko.se och dess e-handelsverksamhet. Idag omsätter bolaget strax över en miljard kronor.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Sålde allt och satsade friskt

När Rickard efter sin utbildningen valde att åka hem sålde han av allt han ägde. Han övertygade även sin syster och sina föräldrar om att skrapa ihop så mycket pengar de bara kunde. Kapitalet valde de att satsa på att bygga upp Lyko som ett marknadsledande bolag inom skönhet.

I början satsades pengar främst på att bygga lager, men även på marknadsföring. Rickard köpte tidigt TV-reklam för mer pengar än vad som fanns på kontot i hopp om att kampanjen skulle dra in tillräckligt med pengar för att de skulle kunna betala för reklamen. Denna benägenhet att satsa aggressivt har varit en stor del av Lykos satsning. Först idag när de omsätter över en miljard kronor tycker han sig ha kontroll på kassaflödet.

Fysiskt vs online

Lyko har länge ansett sig vara ett bra exempel på ett lyckat omni-företag, då de under lång tid haft en försäljningsfördelning på 50/50 mellan kanalerna fysisk handel och online. Idag är fördelningen något mer skev och av dagens omsättningen står onlinehandeln för runt 70%. Fysisk handel är dock något som de kommer att fortsätta att satsa på.

Enligt Rickard fyller fysisk handel inom skönhetsbranschen två syften. De fysiska butikerna gör så att de kommer åt och får sälja fler varumärke – både i butik och på nätet samt att det i fysisk butik är lättare att bygga varumärke. På nätet är det svårt att avgöra hur stort ett företag är. Alla kan lätt framstå som stora och alla kan även verka små. Med fysiska butiker tar man genast ett kliv uppåt och folk utgår ifrån att man är betydligt större.

Tre tips för att skapa en framgångsrik e-handel

Här får du några råd som du enligt Rickard Lyko bör fundera på innan du drar igång din e-handel. Medvetenhet kring dessa råd kommer absolut att öka dina chanser att lyckas.

  1. Fundera tidigt på var trafiken ska komma ifrån. Det är lätt att man fokuserar på sin lösning så mycket att man ibland missar svårigheten att driva trafik. I dagens konkurrens är det svårt att bli hittad, vilket även gäller om man har en bra lösning.
  2. Hitta din nisch. Idag är det svårt att ta plats på marknaden så det gäller att hitta ett hål som man kan äga – eller ha tur och tajming med sin lansering.
  3. Tänk över om du vill göra allt själv eller om du ska ta hjälp. Man kan inte vara bäst på allt och saker blir snabbt komplicerade.

Hör mer om dessa råd i intervjun med Rickard Lyko.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Dela gärna detta avsnitt med Rickard Lyko, VD:

Länk till avsnittet: https://ecommercesuccess.se/intervju-rickard-lyko/

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:
<iframe style=”border: none” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/10281914/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” height=”90″ width=”100%” scrolling=”no” allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Porträttbild av fotograf: Richard Frantzén

Dela gärna detta avsnitt

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Dela
Dela på twitter
Dela
Dela på email
Maila

Nyhetsbrev / bli uppdaterad

Vill du bli informerad när nästa avsnitt är tillgängligt?

Populära gäster.

E-commerce recruit

E-commerce recruit är Sveriges enda renodlade rekryteringsföretag inom e-handelssektorn. Oavsett om du på väg att digitalisera din verksamhet, redan är en etablerad aktör eller tar klivet in i e-handelssektorn är vi din självklara samarbetspartner.

Kontakta oss

Har du synpunkter, vill du bidra med kunskap eller vara med i vår podcast?

Telefon: 0720 - 80 80 55
E-post: hej@ecommercesuccess.se
Adress: Baltzarsgatan 18, Malmö
Stäng meny

Missa inte nästa avsnitt

Ange din e-postadress så får du ett mail så snart nästa avsnitt är ute! Missa inte för tips och inspiration!