Rickard lyko

Dela avsnitt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp
Dela på email

Intervju med Rickard Lyko, VD – Lyko

I detta avsnitt pratar jag, Jonny Rosengren, med Rickard Lyko som är VD och en av grundarna till familjeföretaget LYKO. Lyko startades av Rickards farfar som överlevde andra världskriget mycket tack vare sina frisörkunskaper. En stor del av familjen valde att arbeta inom frisöryrket medan Rickard valde att utbilda sig inom ekonomi. Börskraschen som skedde i samband med Rickards examen fick honom att ta beslutet att flytta hem till barndomstrakterna där han satsade på att bygga upp Lyko.se och dess e-handelsverksamhet. Idag omsätter bolaget strax över en miljard kronor.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Sålde allt och satsade friskt

När Rickard efter sin utbildningen valde att åka hem sålde han av allt han ägde. Han övertygade även sin syster och sina föräldrar om att skrapa ihop så mycket pengar de bara kunde. Kapitalet valde de att satsa på att bygga upp Lyko som ett marknadsledande bolag inom skönhet.

I början satsades pengar främst på att bygga lager, men även på marknadsföring. Rickard köpte tidigt TV-reklam för mer pengar än vad som fanns på kontot i hopp om att kampanjen skulle dra in tillräckligt med pengar för att de skulle kunna betala för reklamen. Denna benägenhet att satsa aggressivt har varit en stor del av Lykos satsning. Först idag när de omsätter över en miljard kronor tycker han sig ha kontroll på kassaflödet.

Fysiskt vs online

Lyko har länge ansett sig vara ett bra exempel på ett lyckat omni-företag, då de under lång tid haft en försäljningsfördelning på 50/50 mellan kanalerna fysisk handel och online. Idag är fördelningen något mer skev och av dagens omsättningen står onlinehandeln för runt 70%. Fysisk handel är dock något som de kommer att fortsätta att satsa på.

Enligt Rickard fyller fysisk handel inom skönhetsbranschen två syften. De fysiska butikerna gör så att de kommer åt och får sälja fler varumärke – både i butik och på nätet samt att det i fysisk butik är lättare att bygga varumärke. På nätet är det svårt att avgöra hur stort ett företag är. Alla kan lätt framstå som stora och alla kan även verka små. Med fysiska butiker tar man genast ett kliv uppåt och folk utgår ifrån att man är betydligt större.

Tre tips för att skapa en framgångsrik e-handel

Här får du några råd som du enligt Rickard Lyko bör fundera på innan du drar igång din e-handel. Medvetenhet kring dessa råd kommer absolut att öka dina chanser att lyckas.

  1. Fundera tidigt på var trafiken ska komma ifrån. Det är lätt att man fokuserar på sin lösning så mycket att man ibland missar svårigheten att driva trafik. I dagens konkurrens är det svårt att bli hittad, vilket även gäller om man har en bra lösning.
  2. Hitta din nisch. Idag är det svårt att ta plats på marknaden så det gäller att hitta ett hål som man kan äga – eller ha tur och tajming med sin lansering.
  3. Tänk över om du vill göra allt själv eller om du ska ta hjälp. Man kan inte vara bäst på allt och saker blir snabbt komplicerade.

Hör mer om dessa råd i intervjun med Rickard Lyko.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Dela gärna detta avsnitt med Rickard Lyko, VD:

Länk till avsnittet: https://ecommercesuccess.se/intervju-rickard-lyko/

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:
<iframe style=”border: none” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/10281914/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” height=”90″ width=”100%” scrolling=”no” allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Porträttbild av fotograf: Richard Frantzén

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Email
Innosearch SEO för e-handel

SEO för E-handel

Jens Andersson, InnoSearch – SEO för e-handel I detta avsnitt pratar vi om SEO för e-handel med SEO-experten Jens Andersson från företaget InnoSearch. Vilken sidstruktur

Läs artikeln »