Jenny Rydhström Gents

Dela avsnitt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp
Dela på email

Intervju med Jenny Rydhström, Gents

I detta avsnitt träffar jag Jenny Rydhström grundare till Gents.com som startades redan 2003 när e-handel fortfarande var nytt och knappt fanns som yrke. Jenny berättar i avsnittet om flera viktiga lärdomar. Exempelvis om erfarenheter av felaktiga inköp av produkter som fortfarande finns på lager efter flera år och om logotyper som blir stulna av kinesiska företag. Ta chansen att lära dig från en av e-handelsbranschens mest erfarna och rutinerade personer.

Lyssna här eller där poddar finns.

Push och pull marknadsföring

Jenny talar i podden om den viktiga skillnaden mellan pull och push marknadsföring. Kort förklarat så innebär begreppen följande;

Pull – handlar mer om att bygga brand och sälja på kvalité så att konsumenten efterfrågar produkten. På detta sätt blir kunden indragen i butiken.

Push – Handlar ofta om lågprisvaror där man konkurrerar på pris. Man försöker med denna teknik att ”trycka” produkter ut ur butiken.

Enligt Jenny så ska denna skillnad alltid ligga till grund för din marknadsföringsstrategi. Gents satsar fullt ut på en pull-strategi och de har bland annat ett koncept som heter ”Festen” som innebär att någonting alltid pågår hos dem. Man ska alltid känna att det händer något hos Gents med galna upptåg och roliga kampanjer. Det ska vara något som du vill vara en del av. Detta gedigna arbete med att bygga sitt varumärke har lett fram till att de idag har en stor del av sin trafik via organisk trafik, email och direkttrafik. Den typiska kunden är en man runt 39 år som i större utsträckning nås via tryckt media än via sociala medier.

Lämna över ledarskapet och satsa på nytt

Hur är det egentligen när företaget växer och det är dags att lämna över till en extern VD. Jenny tog beslutet att ta in en extern VD redan för fem år sedan, men verksamheten var inte redo. Idag har bolaget vuxit och de har nu åter igen tagit in en extern VD som lyckats skapa det mest lönsamma året i bolagets historia. Viktigast för att lyckas med att anställa en extern VD i ett relativt litet bolag är enligt Jenny att ägare och VD har samma värderingar.

Råd till dig som vill starta en framgångsrik e-handel

I avsnittet ger Jenny även tre stycken råd till den som ska starta en e-handel. Här har du råden i korthet.

  1. Hitta en lucka eller en nisch
  2. Hitta en målgrupp och lär dig vem det är
  3. Satsa på pull-business inom ett unikt område.

Mer om dessa råd kan du höra om du lyssnar på denna podcast.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Dela gärna detta avsnitt med Jenny Rydhström från Gents:

Länk till avsnittet: https://ecommercesuccess.se/intervju-med-jenny-rydhstrom-gents

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:

<iframe style=”border: none” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/16887416/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” height=”90″ width=”100%” scrolling=”no” allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Email