Måns Danielsson Mat.se

Våra partners

Tack för att ni gör denna podd möjlig!

Intervju med Måns Danielsson, grundare Mat.se

I detta avsnitt träffar vi Måns Danielsson, en av grundarna till och tidigare VD på Mat.se. Deras vision handlade om att både optimera flöden och att göra det effektivare ur ett hållbarhetsperspektiv. De lyckades skapa en lösning med ett brett sortiment, men där de slapp ligga på stora lagernivåer. Till lagret kom det nattliga grossistleveranser med det som handlats under dagen, vilket sedan plockades och kördes ut dagen efter.

Hållbarhet en nyckelknut

I fysiska butiker finns det ett ständigt pågående arbete med att minimera matsvinnet. Måns och hans medgrundare hade tanken att de genom optimerade leveranser, baserade på faktiskt beställningar, skulle kunna minimera detta. Samtidigt hade de en tanke om att nyttja externa transportbolag och deras bilar som ofta stod stilla på kvällen för att kostnadseffektivt och miljövänligt distribuera ut till kund. Lösningen med transport blev på grund av stora volymer och behov av speciallösningar inte hållbart och bolaget startade senare ett eget distributionsbolag.

Kundservice i fokus

Under hela resan hade grundarna en tanke på att Mat.se skulle hjälpa kunden att både spara tid och pengar. Lösningen skulle inte kosta mer än att handla i sin hemmabutik och samtidigt kunde de göra utkörningen effektivare genom att samordna utkörningar i samma område. Stora fördelar för kunden var möjligheten att spara varukorgar och att hela tiden arbeta med förslag anpassade efter den specifika kunden.

Om Måns Danielsson

Måns har en bakgrund inom Santa Maria och när Mat.se grundades fick han rollen som VD. Han hade lång erfarenhet av mat och onlinehandeln, framför allt från den engelska marknaden, vilket gav bolaget en rivstart. Bolaget Mat.se planlades under 2011, startade 2012 och fem år senare, 2017, köptes de upp av Axfood.

4 tips för att lyckas med e-handel

  1. Säkerställ att det finns ett kundbehov. Många startar för att de själv har en behov men de undersöker inte om det finns ett reelt kundbehov hos andra.
  2. Brinn för det kundbehov du har. Vill du bara tjäna pengar så kommer du sannolikt inte att lyckas, utan du måste ha en tanke på att verkligen lösa ett problem för kunden.
  3. Få med dig kompetens. Alldeles för många startar utan att ha hela paletten av kompetens. Man kan IT, men inte logistik, etc.
  4. Säkerställ att du har kapital och en plan för hur du ska lösa eventuella framtida kassaflödesproblem.

Hör hela intervjun här, eller där poddar finns.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Dela gärna detta avsnitt med Mat.se:

Länk till avsnittet: https://ecommercesuccess.se/intervju-mans-danielsson/

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:
<iframe style=”border: none;” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/11531405/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” width=”100%” height=”90″ scrolling=”no” allowfullscreen=”allowfullscreen”></iframe>

Dela gärna detta avsnitt

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Dela
Dela på twitter
Dela
Dela på email
Maila

Nyhetsbrev / bli uppdaterad

Vill du bli informerad när nästa avsnitt är tillgängligt?

Populära gäster.

E-commerce recruit

E-commerce recruit är Sveriges enda renodlade rekryteringsföretag inom e-handelssektorn. Oavsett om du på väg att digitalisera din verksamhet, redan är en etablerad aktör eller tar klivet in i e-handelssektorn är vi din självklara samarbetspartner.

Kontakta oss

Har du synpunkter, vill du bidra med kunskap eller vara med i vår podcast?

Telefon: 0720 - 80 80 55
E-post: hej@ecommercesuccess.se
Adress: Baltzarsgatan 18, Malmö
Stäng meny

Missa inte nästa avsnitt

Ange din e-postadress så får du ett mail så snart nästa avsnitt är ute! Missa inte för tips och inspiration!