Stronger Henrik Grundén

Dela avsnitt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp
Dela på email

Intervju med Henrik Grundén, VD – Stronger

I denna intervju med Henrik Grundén, som är en av grundarna och tillika VD för företaget Stronger, får vi höra om hur de med hjälp av Influensers lyckades bli ett framgångsrikt e-handelsföretag. Stronger gick från att trycka merchandise t-shirts till att bli ett modemärke för träningskläder riktade till medvetna tjejer.

Under 2018 sålde bolaget för strax under 50 miljoner kronor, och för 2019 ser de ut att nå sitt omsättningsmål på drygt 100 miljoner kronor. Detta med bibehållen vinstmarginal på 20%. Historiskt har de omsatt sitt varulager på cirka två månader och har periodvis haft svårt att möta kundernas efterfrågan. Inför höstens satsning kommer investeringar i lager att göras för att bättre kunna möte kundernas köpglädje.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Fokus på sociala media

Strongers satsning på sociala media växte ursprungligen fram ur en mycket begränsad budget. Att skänka kläder till bloggare och influensers, som sedan fick provision för den försäljning de kunde generera, visade sig vara rätt satsning. Idag har Stronger en stor och aktiv följarskara både på Facebook, Instagram och Snapchat. De använder sina trogna kunder som bollplank och låter ofta kunderna vara med och bestämma framtida färger och mönster.

Internationell satsning

Stronger satsar på att bli ett internationellt märke och just nu ligger fokus på den tyska marknaden. För att växa internationellt är Henrik övertygad om att man måste ha en lokal anpassning med site och kundservice på det lokala språket. Detta har gjort att de på kort tid vuxit sin organisation. Idag arbetar de även aktivt för att klara av att hantera kunders kommentarer och frågor i sociala media på det lokala språket.

Tre tips för att skapa en framgångsrik e-handel

Här får du några råd som du enligt Henrik Grundén bör fundera på innan du drar igång din e-handel. Medvetenhet kring dessa råd kommer absolut att öka dina chanser att lyckas.

  1. Hitta en nisch. Var tydlig och avgränsa dig tidigt. En produkt kan inte funka för alla så det gäller att välja vem man vill nå.
  2. Hitta en produkt som har en relation till kunden. En produkt som kunden vill dela och sprida.
  3. Ha en produkt som är anpassad för e-handelslandskapet. Den ska vara lätt att skicka och lagerhålla.

Hör mer om dessa råd i intervjun med Henrik Grundén.

_ _ _ _ _ _ _ _ _

Dela gärna detta avsnitt med Stronger:

Länk till avsnittet: https://ecommercesuccess.se/intervju-henrik-grunden-stronger

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:
<iframe style=”border: none” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/10880455/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” height=”90″ width=”100%” scrolling=”no” allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Email