Linus wgp

Dela avsnitt

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp
Dela på email

Analys för e-handel – med Linus Logren, WGP

I detta avsnitt kör vi en specialare där vi lämnar e-handlarnas entreprenörsresa för att djupdyka i ämnet ”Analys för e-handel”. Analys, eller webbanalys, är en viktig del i en e-handlares framgångsresa redan från start. För att gräva på djupet i ämnet analys har jag, Jonny Rosengren, intervjuat Linus Logren från byrån Webguide Partner (WGP). Linus har arbetat med analys och SEO under flera år och han har med teamet på WGP bidragit till många e-handlares framgång.

Lyssna på avsnittet här eller där poddar finns:

Analys och KPIer

För många e-handlare handlar det om att driva in så mycket trafik som möjligt och att få så många som möjligt av dessa att handla. I början är det lätt att stanna här och fokusera allt på att driva in trafik! Men vad händer om man har 10 000 besökare på sajten och med små förändringar kan höja konverteringen med en halv procent? Eller vad händer om man kan få ytterligare 100 personer varje vecka att signa upp sig på nyhetsbrevet efter att utifrån analys av formuläret sett att avhoppen ökar när besökaren måste fylla i onödiga fält. Små förändringar kan ofta göra stor skillnad i resultat och försäljning.

Google Analytics

I intervjun pratar vi mycket om Google Analytics som spårverktyg och hur man med hjälp av det kan utvärdera händelser på sajten. Linus går även igenom fördelarna med tillägget ”Enhanced e-commerce tracking”. För att förklara och förtydliga hur detta kan implementeras och användas gjorde Linus en analys och ett implementeringsdokument för en av mina webbsidor, Posterkid.se. I dokumentet får ni vägledning på hur man skulle kunna implementera denna spårning samt får tips på händelser som skulle kunna spåras (här kan ni ladda ner dokumentet).

Hör intervjun med Linus för tips och inspiration kring hur analys kan hjälpa dig att optimera din e-handel.

Dela gärna detta avsnitt med Linus och WGP:

Länk till avsnittethttps://ecommercesuccess.se/analys-ehandel-wgp/

Embed-kod(spelare) att klistra in om ni vill lägga upp avsnittet med spelare på er webbsida:
<iframe style=”border: none” src=”//html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/11282078/height/90/theme/custom/thumbnail/yes/direction/backward/render-playlist/no/custom-color/ec6707/” height=”90″ width=”100%” scrolling=”no” allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
Email